Thursday, January 28, 2010

..Kem bina insan Murabbi...

Salam KBIM 2010

InsyaAllah tahun ni PIPAQ merupakan perintis kepada bakal guru pendidikan Islam dan pendidikan Quran menjalani KBIM. Program ni pada awalnya adalah aktiviti wajib bagi program sukan dan rekreasi. Mungkin kerana Dr isa (penyelaras PIPAQ ) melihatnya sebagai suatu yang boleh membawa manfaat kepada bakal ustaz dan ustazah, lalu mencadangkannya supaya ianya dilaksanakan oleh PIPAQ. Ianya akan dialaksanakan di Kem Rimba Pangkor.

KBIM yang bakal dilaksanakan ini melibatkan kesemua Pelajar PIPAQ yang hampir berjumlah 150 orang. Ia dibahagikan kepada 2 kumpulan iaitu A & B. Setiap kumpulan mempunyai ajk pelaksana dan dikawal oleh jawatankuasa induk. InsyaAllah group A akan bertolak pada 2/10 sehingga 6/2/2010 dan akan diganti dengan kumpulan B sehingga 11/2/2010.

Persiapan tuk melaksanakan program ni kadangkala memeningkan kepala, terutama yang pegang jawatan MT induk n MT Kumpulan. Ramai yang tak nak g dengan pelbagai alasan yang kadangkala mungkin betul dan mungkin x relevan.

Semua orang bebas memberikan pandangan, kritikan menyatakan pendapat mengikut apa yang dia rasakan betul. Ada yang x setuju, ada yang hanya tahu memberikan kritikan, dan ada juga yang hanya pandai cakap di belakang semata dan tak kurang juga yang hanya pandai menyalahkan pihak tertentu semata-mata. Ya betul, kita bebas mengkritik, kita mahasiswa, bebas bersuara tetapi tidak semua yang kita rasakan betul mengikut pndangan kita ianya tepat. Kenapa kita lebih sukakan mengeruhkan keadaan dengan memberikan hukum yang agak keras walaupun masih ada pendapat-pendapat mujtahid yang boleh diterima dan dipakai.

Ada juga yang menyatakan akan hilang TSiqah sekiranya menyertai peogram ni, ada yang meyatakan perempuan x patut buat aktiviti yang agak lasak.

Walau apa pon yang berlaku, setiap masalah yang berlaku,perselisihan..kita masih ada ruang tuk selesaikan. Kita da ruang perbincangan, musyawarah dan sebagainya. Mana-mana yang kita rasakan ianya x betol beritahu dimana dan bagi jalan penyelesaian yang sepatutnya kita buat. Sepatutnya biarlah mereka yang lebih arif ini diberi jawatan yang lebih besar seperti KP ke, jawatankuasa fatwa ke dll.Mereka akan rasa lebih tanggungkawab. Mungkin mereka tahu apa yang sepatutnya buat dan yang tidak boleh.

Wasalam..


1 comment:

  1. erm..tu la...bila d fikir, org nye mindset ni..susah da kita nak ubah..selagi dia sendiri xmo berubah..xnak ikhlaskan hati..xnak melihat ia sbg satu yg positive..pape pun, smoga program ni berjaya mncapai matlamatnya, amin..

    ReplyDelete